Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.11.2008 10:58 - Ергономична и дизайнерска оценка на уеб сайт
Автор: polinastavreva Категория: Технологии   
Прочетен: 2623 Коментари: 0 Гласове:
0



Ергономична и дизайнерска оценка на комерсиален уеб сайт
http://www.mobilebulgaria.com

І.ОПИСАНИЕ НА САЙТА

1. Функции на сайта а/ Ергономична оценка /по ISO 9241/

Да информира потребителите за всички новини и интересни факти около иновациите, разработките, производството, продажбите, модата на мобилните телефони. Да продава мобилни телефони и аксесоари към тях.

2. Потребителска група 

Всички потребители на мобилни телефони
11-14 годишни - с интерес и любопитство към новостите на мобилността
15 – 18 годишни – експериментиращи върху комуникативността и мобилността си
19 – 25 годишни – увлечени в бързата реализация на мислите си и желание да следват модата /групата/ независимо от възможностите си
Над 26 годишни – експериментиращи с необходимостта от мобилна връзка. 
 
3. Информационна архитектура 

а/обща визия на сайта

Четири навигационни схеми / първично меню, вторични менюта, каталози, линкове/. Бутоните са в сиво-синя гама, подчертават се, за да отбележат пътя от един джоб с информация към друг. Отделните информационни джобове са представени и визуално в анонсите. Текстът на основната информация /новини и актуални събития/ е Tahoma 12 безсерифен шрифт. Цветовата схема – бяло, оранжево, черно, сиво/синьо/. Мястото за банер реклама заема около 1/6 от целия екран 

б/ функционалност 
Два типа функционална информация : “регистрация”, “обява” 

в/ навигационни схеми

Първично меню /основен кръг от информация за дейностите на сайта/
Вторични менюта /според функциите на сайта за информира и да продава/
Каталози
Линкове

д/ Видове съдържание
Статично съдържание: слоган, авторски права, правила за търсене, правила за публикуване на информация, правила за участие е във форуми и чат/
Динамично съдържание : статии с новини и информационни кампании, каталози с продукти от магазина
Функционално съдържание: регистрации, формуляри за покупки, формуляри за обяви, анкета
Интерактивно съдържание : форум, чат канали и каталог с обяви за търсене и купуване на продукти от трети лица

е/ Реклами
Четири полета /център дясно /две/, център ляво /една/, най-долу /една/. Банери с анимация и тест. Заемат около 1/6 от пространството на HOME PAGE.

ІІ.ЕРГОНОМИЧНА И ДИЗАЙНЕРСКА ОЦЕНКА НА САЙТА
а/ Ергономична оценка /по ISO 9241/
Ниво на ползваемост
- Претрупана информация още на първа страница, създаваща информационен хаос за неопитния потребител
- Липсва карта на сайта
- Липсва карта на съдържанието
- Структурната решетка е неравномерно разпределена /има претрупване на информация в горния десен ъгъл, и силно разреждане и дори липса на информация в долния десен ъгъл/
- Функционалното съдържание е доста претоварено и % грешки е огромен /губи се време и мотивация/
- Визуалната структура е претрупана /прекалено много малки картинки с неизчистен, претрупан визуален фон/
- Каталозите и вторичните менюта са с еднакъв цвят и шрифт
- Дразнещо подканващ червен текст относно VIP обявите и препоръките за десктопа.
+ Използвана е продуктова метафора за организация на съдържанието /връзка намерение – действие, визуално представяне в каталозите, ясна и точна информация за продуктите в каталозите/
+ Целевите групи са представени пропорционално /нито една не е ощетена или с предимство пред останалите по отношение на информация и възможност за закупуване/
+ Опитният потребител /който има предходен опит със ползването на сайта/ би се ориентирал бързо в навигацията, въпреки че опитността ще е формирана на места от принципа “проба-грешка”, което пък е недопустимо
+ Наличие на статистики и обратна връзка с клиентите – най-важното за едни магазин е клиентите да са доволни и да се върнат отново с още по-добри идеи за харчове
+ Богат информационен поток в основното съдържание
+ Отлични връзки с подобни страници и партньорски взаимоотношение с конкурентни сайтове

Ефективност
При неподготвени потребители % грешки от десет задачи е 40
При подготвени потребители % е 10 /при формулярите/

Ефикасност
45 минути за изготвяне на информационна структура на сайта
15 минути за изготвяне на навигационна схема на сайта
15 минути за изготвяне на структурна решетка
1ч. и 30 мин. - опит за изготвяне на карта на сайта - неуспешна
1ч. – опит за изготвяне на карта на съдържанието на сайта - неуспешна
За 30 минути 2 извършени задачи /покупка и пускане на обява/

Удовлетворение – по скала от 1 до 10
5точки от неопитен потребител
8 точки от опитен потребител

б/ Дизайнерска оценка
Графика
+ изчистена графика
+ липсват големи, тежки елементи
+ съответствие на графиката с очакванията на потребителя /по данни от http://www.mobilebulgaria.com/home/stats.php - статистика/
Текст
+ Текстът е с безсерифен шрифт
+ добра четаемост, малки блокове от информация
+ изказът е адекватен
- второстепенните менюта се сливат с фона /създават хаотичен вид на навигацията/
Цветова схема
+ правилото четири цвята е спазено в общи линии
Структурна решетка
+ структурната ергономично : главната информация е представена доколкото е възможно в център-дясното пространство
- Претрупване в горен десен ъгъл за сметка на разреждане в долен ляв ъгъл 

ІІІ. ПРЕПОРЪКИ КЪМ ЕРГОНОМИЯТА И ДИЗАЙНА НА САЙТА
+ Карта на сайта : задължителен елемент, който трябва да се разработи
+ Карта на съдържанието : поради огромния поток от информация е необходимо разработването и предоставяне на клиентите за ползване на динамична структура на сайта
+ Опростяване на функционалното съдържание
+ Преработване на структурната решетка – изчистване на информация и връзки, които според статистиката не се използват ефективно
+ Второстепенните менюта да се изведат в визуално компактна група, а не да се разпръскват в общия поток информация



Тагове:   оценка,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: polinastavreva
Категория: Технологии
Прочетен: 245793
Постинги: 41
Коментари: 29
Гласове: 76
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930